W chwili obecnej nikt nie neguje tezy, zgodnie z którą znajomość przez klientów firmy i jej produktów przekłada się na wysokość generowanej przez nią sprzedaży, a w rezultacie – zysku. Wiele z niedużych przedsiębiorstw posiada jednak ograniczone budżety, przeznaczone na promocję i reklamę. W rezultacie przedstawienie oferty w środkach masowego przekazu może być poza ich zasięgiem.
Rozwiązaniem są nieszablonowe formy promocji, realizowanej w przestrzeni miejskiej. Jedna z nich jest reklama na autobusach i innych środkach komunikacji publicznej. W jakich warunkach może okazać się ona efektywnym sposobem na dotarcie z przekazem do odbiorcy?
Reklama na autobusach – czy jest skuteczna?
Mieszkańcy większych miast, takich jak na przykład Bydgoszcz, w ciągu dnia wiele godzin przebywają poza domem, głównie w trakcie podróży do pracy i z pracy. W tym celu często wykorzystują środki komunikacji publicznej. W związku z tym reklama w autobusach może być skutecznym sposobem na dotarcie do nich – podróż taka, ze względu na swoja powtarzalność, rzadko absorbuje uwagę pasażera, więc może on więc skupić się na reklamach, znajdujących się w zasięgu jego wzroku.
Również osoby, które wykorzystują do podróży po mieście własny samochód lub poruszają się po nim na piechotę, stykają się często ze środkami komunikacji publicznej. Ich duża powierzchnia pozwala przy tym na łatwe umieszczenie na nich przekazu reklamowego, który może być z łatwością dostrzeżony i zapamiętany. Nie należy więc dziwić się, że dużym powodzeniem na rynku cieszą się wyspecjalizowane firmy, takie jak https://autobox.com.pl/, dla których reklama na autobusach jest głównym przedmiotem działalności.
Reklama w środkach transportu – podstawowe zalety
Podstawową zaletą takiej formy reklamy jest jej mobilność. W trakcie każdego dnia autobusy, kursujące po miastach takich jak Bydgoszcz, pokonują setki kilometrów i są widoczne dla tysięcy osób: pasażerów, podróżujących lub czekających na przystankach, osób, kierujących innymi pojazdami czy po prostu przechodniów. Wspomniana wyżej duża powierzchnia reklamowa pozwala przy tym na skuteczne przykucie uwagi odbiorców, co skutkuje lepszym przyswojeniem przez nich komunikatu, przekazywanego przez reklamę. Jednocześnie wiele badań, przeprowadzonych przez wyspecjalizowane instytucje, wskazuje, że nośnik ruchomy, taki jak autobus lub tramwaj, zwraca uwagę odbiorcy znacznie skuteczniej niż tradycyjne billboardy.
Ta forma promocji wiążę się również ze stosunkowo niskimi kosztami prowadzenia kampanii, szczególnie w porównaniu do reklam w środkach masowego przekazu, które wymagają zaawansowanych działań twórczych, realizowanych przez wyspecjalizowane agencje. Sama kampania, zakładająca wielokrotną emisję spotów, również nie należy do najtańszych.
Reklama w autobusach wiąże się natomiast przykładowo jedynie z niewielkimi kosztami, związanymi z przygotowaniem druków, które mają zostać użyte do zaprezentowania oferty firmy, a sam koszt ich umieszczenia w środkach komunikacji publicznej jest wielokrotnie niższy w porównaniu do wykupienia czasu antenowego w radiu lub telewizji. Ta forma promocji sprawdzi się więc znakomicie, zarówno w przypadku niewielkich przedsiębiorstw, działających na miejscowym rynku, które przy jej pomocy mogą skutecznie dotrzeć do odbiorców z danego miasta i okolic, jak i w odniesieniu do dużych koncernów, dla których taka forma reklamy może być po prostu opłacalnym środkiem zdobywania rozpoznawalności wśród społeczności lokalnej.